torsdag 26 januari 2012

LCHF Chokladbollar

När vi kom hem från våran shoppingtur så gjorde jag och barnen chokladbollar. Barnen tycker verkligen om att baka och laga mat, baka gör vi ju nästan aldrig hemma, men matlagning får de ofta vara med på. Hursomhelst ville de göra chokladbollar, vi gjorde en LCHF-variant och de tyckte om chokladbollarna. De gillar mörk choklad i vanliga fall så jag misstänkte att det här skulle bli en hit. Jag tyckte också att bollarna var goda, fast jag hade kunnat gjort dom lite mindre, jag blev väldigt mätt av bara en.

LCHF Chokladbollar 20st



  • 100 gram smör

  • 150 gram hasselnötter

  • 75 gram mörk choklad 70%

  • 1 tsk vaniljpulver

  • 1 msk starkt kaffe

  • 2 msk vispgrädde

  • ca 2 dl kokosflingor

Smält chokladen i vattenbad och låt svalna. Hacka hasselnötterna i en blender eller matberedare. Blanda i vaniljpulver. Ha smöret, hasselnötterna och vaniljpulvret i bunke, ha sedan i resten av ingredienserna. Vispa allt med elvisp. Om chokladsmeten är för kladdig för att rulla bollar så ställ in smeten i kylen en stund så det blir lättare att rulla. Gör sedan bollar och rulla i kokosflingor, ställ in i kylen och låt stelna minst 1timme.

Den här blendern från OBH Nordica fick jag av Jimmy julklapp och jag använder den nästan dagligen. Vill bara tipsa om att nu kan man köpa på ICA Maxi för 299kr istället för 449kr. Ett mycket bra köp.

Nu är det dags att laga mat, hörs sen! / Camilla

2 kommentarer:

  1. Det låter ju jättegott. Det får bli med mandel istället här hemma eftersom vi har nötallergi i familjen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var jättegott, precis lagomt sött för mig. Funkar ju lika bra med mandel kan jag tänka mig :) Ha en trevlig kväll!

      Radera