onsdag 23 november 2011

Stek och gratinerad blomkålsduchess

Har haft en jätte lyckad dag, barnen tyckte att det var jätte roligt att bada. Och det tyckte jag också, om sanningen ska fram så måste jag erkänna att jag är rädd för vatten och det bli värre för varje år som går, men idag utmanade jag mig själv, jag åkte vattenruschkana och jag tyckte det var roligt. Har varit så himla nöjd när barnen har varit små och nöjt sig med att vara i babypoolen, där är vattennivån kanske 40cm, men nu börjar de bli större och vill göra häftigare grejer så nu är det bara att hänga med. Funderar som det finns nån kurs för vuxna, alltså jag kan ju såklart simma, men jag skulle aldrig komma på idéen att dyka. Får kolla upp det! Skulle bara vilja kasta mig i vattnet med ett dyk, ser ju så härligt ut. Det sista jag vill är att mina barn ska bli rädd för vatten, får jobba på det.

Till helgen ska vi jobba, så vi fixade lite helgmys idag istället. Åt riktigt god mat. Köpte en nötstek av fransyska igår till bra pris, den här rätten skulle ju såklart vara godare om man hade rostbiff eller oxfilé men då blir det mycket dyrare också.

Börja med att göra en marinad till steken, marinera så länge som möjligt, minst en timme iallafall. Och tänk på att den här rätten tar en stund att göra eftersom steken ska vara i ugnen på låg temperatur och länge, ca 1.5-2timmar.

Marinad till 1kg stek


  • 0,5 dl rapsolja

  • 1 msk soja

  • 2 msk ajvar relish

  • 2 vitlöksklyftor

  • 1 hackad röd chili

Stek 1kg


Ta ur steken från marinaden, spar marinaden. Stek steken i en stekpanna för att få stekyta runt om. Spar skyn så kan du använda det i såsen. Lägg steken i en ugnssäker form, pensla in med den sparade marinaden. Sätt ugnen på 125 grader, köttet blir mycket mörare om det steks på låg temperatur, sätt in en kötttermometer i köttet. Vi gillar när köttet är blodigt, 55grader, vill du ha det helt genomstekt så är det 75grader som gäller, mellan 65-70grader är nog det vanligaste. Låt köttet vila innan du skär det i skivor. Ta skyn från när du stekte steken i stekpanna och blanda med grädde, smaka av med salt och peppar.


Blomkålsdushess (4portionsformar)



  • 1 blomkålshuvud

  • 150 g philadelphiaost

  • 2 äggulor

  • 50 g smör

  • 2 dl riven parmesanost

  • salt

  • peppar

Dela blomkålen i buketter och koka tills blomkålen är mjuk. Mixa blomkålen till mos och ha i philadelphiaost, äggulor, smör, riven parmesan, spar lite parmesan att ha på toppen. Smaka av med salt och peppar. Häll i portionsformar och toppa med parmesan, gratinera i ugnen på 225grader tills duchessen fått fin färg, ca 10-15min.



Idag lyxade vi till det med en efterrätt också, snart får ni se vad vi åt! / Camilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar